ابزار رایگان وبلاگ

طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار نمونه دولتی فرزانگان

اسلایدر

معرفی تپه چغاگاوانه

تپه چغاگاوانه با ارتفاعی حدود ۲۵ متر در وسط شهر اسلام آباد غرب بین خانه های مسکونی در شمال رودخانه برف آباد قرار دارد. ۹ قسمت از ۱۰ فسمت تپه ضمن خیابان کشی و خانه سازی از بین رفته است. وسعت کنونی آن حدود ۰۰۰/۱۰ متر مربع می باشد. در کاوشهای انجام شده در تپه دو طبقه مختلف پیدا شده که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال با هم اختلاف زمانی دارند. ساختمان هر دو طبقه با خشت خام بنا شده است و تنها بر حسب ضرورت گاهی از آجر برای کف اتاقها و پلکانها استفاده کرده اند. اتاقهای طبقه اول وابسته به طبقه پائینی بود. ظاهراً ساکنان طبقه اول با اندک دخل و تصرفی از اتاقهای طبقه بالا استفاده کرده اند. از نظر اصول فنی ساختمان طبقه دوم پیشرفته تر از طبقه اول است. ساختمان با ۴۵ درجه انحراف در جهت شمالی – جنوبی پی ریزی گردیده ، دیوارهای آنها با روکشی از گچ می باشد ولی در طبقه دوم در برخی از دیوارها به جای گچ رنگ قرمز را ترکیبی از گل اّخرا مورد استفاده قرار داده اند. در مرکز هر طبقه اتاق بزرگی با ۵ درگاه ورودی وجود دارد. این اتاقها در طبقه اول یک درگاه بیشتر وجود ندارد.

حفاری در مرکز تپه یا شهر باستانی که محل سکونت حاکم یا سلطان بود صورت گرفته است زیرا یک عدد تیغه مفرغی با خط میخی بابلی در قسمت شرقی تپه در طبقه اول بدست آمده که روی آن نوشته «کاخ دای» که کلمه دای آخر نام صاحب کاخ است. گویا قسمت غربی مرکز کارهای اداری و صنعتی و قسمت شرقی محل سکونت بوده است. ساکنان طبقه اول دو کوره سفالگری احداث کردند که در نوع خود قابل توجه است. در کف یکی از اتاقها تعدادی لوح گلی با خط میخی بابلی بدست آمده تعدادی از آنها حرارت دیده و تعدادی هم خام بودند. در اتاق مذکور مجسمه سفالی حیوانی شبیه گرگ به طول ۴ سانتیمتر و مجسمه سفالین کوچک دیگری احتمالاً کریشنا به طول ۷ سانتیمتر و یک پیکان مفرغی به طول ۶ سانتیمتر پیدا شده یک آویز طلا به نقش خورشید و یک مهر استوانه ای با ۳ ردیف خط میخی بابلی مربوط به هزاره دوم ق.م پیدا شده که بر روی آن نقش زنی با لباس چین دار بلند و کلاه مدور که در برابر یکی از خدایان ایستاده و خدای مزبور دارای لباس بلند و بر روی چهار پایه نشسته است. متن نوشته مهر چنین است: «سامی توم دختر تالری خدمتگزار خدای اداد»
آثار سوختگی سراسری در روی تپه باید ناشی از حملات آشوریان باشد که گویا شهر خالی از سکنه و مردم بوده در زمان حملات آشوریان احتمالاً از حمله آگاه بودند. اشیاء بدست آمده با اشیاء شوش شباهت فراوان دارد و ظروف سفالین با سفالهای لرستان متعلق به قوم کاسی مقایسه می شود. در کل تمدن چغاگاوانه با در نظر گرفتن جوانب مختلف با تمدن عیلام گرایش بیشتری دارد که نمونه آن کشف چند مجسمه عیلامی (الهه کریشنا) دلیل بر این مدعاست.

تپه چغاگاوانه

تپه چغاگاوانه

تپه چغاگاوانه

تپه چغاگاوانه

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:41 ] [ فرزانگان ]
[ ]

اسلام آباد غرب

شهرستان اسلام آباد غرب با وسعتی بالغ بر2000 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود153000 هزار نفر نزدیک به 5 / 8 درصد از وسعت و جمعیت استان را دارا میباشد واز لحاظ تاریخ تقسیمات کشوری و جمعیت دومین شهرستان استان محسوب میگرددکه ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد حدود 1400 متر میباشد و میزان بارندگی در آن به طور سالانه 5 / 346 میلیمتر است . آب و هوای معتدل فراوانی آب و خاک حاصلخیز موجب شده که این شهر از قدیم الایام یکی از پربارترین مراکز کشاورزی و فرهنگی غرب کشور به شمار آید .

پیشینه تاریخی
بنای اولیه شهر اسلام آباد طبق نوشته اصطخری در مسالک الممالک وحمد اله مستوفی به دوران آریاییها بر میگردد. نام اولیه ای که بر آن نهاده شده است مندلی بوده است و این نام مربوط به دوره ماد تا ساسانی میباشد که با این اسم و با جمعیت اندکی مدتها به صورت یک محله کوچک مسکونی باقی مانده است که بعدها در دوران اسلامی این شهر هارون آباد نامیده شد و بنای آن را به هارون الرشید خلیفه عباسی (193 – 148 ه-ق) نسبت میدهند. باتوجه به وجود تپه چغا گاوانه در مرکز شهر کنونی اسلام آباد غرب و طی کاوشهای علمی باستان شناختی در سال 1349 هجری شمسی توسط آقای محمود کردوانی و نتایج یافته های تحقیقاتی در مرکز این شهر حاکی از آن است که این شهر باستانی در نقطه سوق الجیشی در جاده خراسان بزرگ قرار دارد این شاهراه از دوره باستان تا به امروز مسیر ارتباطی دشتهای بین النهرین و خوزستان باکوههای زاگرس و فلات ایران و فراسوی آن است از آن سو جاده ارتباطی آناتولی و آذربایجان به لرستان و فارس از نزدیکی آسلام آباد می گذشته است واین موقعیت ممتاز به این شهر این امتیاز رامیداده تا در محل تلاقی فرهنگهای پیش از تاریخ و تاریخی ، سرزمینهای مختلف رشد وترقی کند. پژوهشهای باستان شناسی آثار مهمی را از ادوار مختلف زندکی انسان باستان رادر این شهر شناسایی کرده است.
چنین به نظر میرسد که از دوره نوسنگی پیش از سفال (10000 سال پیش) مردم در این مکان می زیسته اند . ساکنان اسلام آباد همگام با دیگر مردمان کوهستان زاگرس در مراحل آغازین زندگی یکجا نشینی و اهلی کردن حیواناتی چون گوسفند وبز وآغاز کشت گیاهانی چون گندم وجو مشارکت داشته آند. پس از آن در عصر مفرغ و آهن از حدود 5000 تا 2500 سال پیش از میلاد آسلام آباد یکی از واحد های سیاسی کوههای زاگرس بوده که در منابع مکتوب بین النهرین به آن اشاره شده است . با توجه به کشف تعدادی لوح نوشته گلی به خط بابلی قدیم در کاوشهای سال 1349 شمسی توسط آقای محمود کردوانی و بازخوانی آنها توسط دکتر کامیار عبدی استاد دانشگاه شیکاگو آمریکا بین سالهای 79تا82 حاکی از آن است که شهر اسلام آباد غرب در 3500 سال پیش از میلاد یکی از مراکز مهم تجاری محسوب می شده است ودر این لوحه های گلی از حقوق بردگان و موادتجارت شده از قبیل جو وگندم و روغن نام برده و رسید کالاها به احتمال شهری به اسم پالوم بوده است و به نظر میرسد که همین نام اسلام آباد امروزی بوده است در سال 1309 هجری شمسی شهر هارون آباد که در آن زمان حود 480 نفر جمعیت اولیه آن بود به شاه آباد تعقیر نام یافت و این شهر یکی از مراکز ایلات بزرگ غرب کشور به نام ایل بزرگ کلهر قرار گرفت . سرانجام شهر شاه آباد در سال 1357 مقارن با پیروزی شکوهمند وغرور آفرین انقلاب آسلامی به اسلام آباد غرب تغییر نام یافت .
ویژگیهای اجتماعی
اکثریت مردم اسلام آباد به زبان کردی تکلم می کنند به طوریکه مردمان اصیل و بومی شهر کردزبان هستند و به زبان کردی کلهری صحبت می نمایند در شهر اسلام آباد غرب مردم مسلمان وپیرو مذهب شیعه می باشند .

جاذبه های فرهنگ عامه


اهالی منطقه اسلام آباد غرب از اقوام کرد و طوایف مختلف ایل کلهر می باشند. آنها به زبان کردی با گویش کلهری تکلم کرده ، مسلمان و پیرو مذهب تشیع می باشند.

آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی ومذهبی اسلام آباد غرب
تپه چغا گاوانه ،آتشکده شیان ، قلعه شیان ، سراب شیان ، آتشکده میل میلگه،بنای ساسانی فیروزآباد ،سراب شرف آباد،سراب هرسم،شهرقیل منصوری ، امامزاده حسن (ع)، امامزاده عباسعلی (ع)، امامزاده علی اکبر(ع) ،امامزاده قاضي الكيا(قاضيوند)
روستای هدف گردشگری اسلام آباد غرب
روستای سراب هرسم
این روستا در 35 کیلومتری شهر اسلام آباد غرب و 90 کیلومتری کرمانشاه واقع شده است. آب و هوای آن معتدل و خشک است.
مردم روستای سراب هرسم به زبان کردی و گویش زنگنه سخن می گویند. مسلمان و پیرو مذهب تشیع هستند. این روستا در دامنه کوهستان، مناظر و چشم اندازهای طبیعی جذاب و زیبایی دارد، فضاهای داخل روستا و پیرامون آن جلوه گاه مناظر بدیع و شورانگیز است. در 15 کیلومتری روستا، بنای زیارتگاهی موسوم به امامزاده حسن وجود دارد. اطراف این بنا بسیار سرسبز و زیبا است.
جاذبه های زیارتی
امامزاده حسن روتوند،امامزاده علی اکبر،امامزاده عباسعلی ،امامزاده قاضي الكيا(قاضيوند)
صنایع دستی اسلام آباد غرب
موج بافی ( رختخواب پیچ) ، قالی بافی ، چیخ بافی ، نمد مالی، موزائیک کاری ، معرق کاری ، منبت ، گیوه بافی ، طراحی فرش

جاذبه های تاریخی


تپه چغاگاوانه
تپه چغاگاوانه با ارتفاعی حدود 25 متر در وسط شهر اسلام آباد غرب بین خانه های مسکونی در شمال رودخانه برف آباد قرار دارد. 9 قسمت از 10 فسمت تپه ضمن خیابان کشی و خانه سازی از بین رفته است. وسعت کنونی آن حدود 000/10 متر مربع می باشد. در کاوشهای انجام شده در تپه دو طبقه مختلف پیدا شده که حدود 100 تا 150 سال با هم اختلاف زمانی دارند. ساختمان هر دو طبقه با خشت خام بنا شده است و تنها بر حسب ضرورت گاهی از آجر برای کف اتاقها و پلکانها استفاده کرده اند. اتاقهای طبقه اول وابسته به طبقه پائینی بود. ظاهراً ساکنان طبقه اول با اندک دخل و تصرفی از اتاقهای طبقه بالا استفاده کرده اند. از نظر اصول فنی ساختمان طبقه دوم پیشرفته تر از طبقه اول است. ساختمان با 45 درجه انحراف در جهت شمالی – جنوبی پی ریزی گردیده ، دیوارهای آنها با روکشی از گچ می باشد ولی در طبقه دوم در برخی از دیوارها به جای گچ رنگ قرمز را ترکیبی از گل اّخرا مورد استفاده قرار داده اند. در مرکز هر طبقه اتاق بزرگی با 5 درگاه ورودی وجود دارد. این اتاقها در طبقه اول یک درگاه بیشتر وجود ندارد.
حفاری در مرکز تپه یا شهر باستانی که محل سکونت حاکم یا سلطان بود صورت گرفته است زیرا یک عدد تیغه مفرغی با خط میخی بابلی در قسمت شرقی تپه در طبقه اول بدست آمده که روی آن نوشته «کاخ دای» که کلمه دای آخر نام صاحب کاخ است. گویا قسمت غربی مرکز کارهای اداری و صنعتی و قسمت شرقی محل سکونت بوده است. ساکنان طبقه اول دو کوره سفالگری احداث کردند که در نوع خود قابل توجه است. در کف یکی از اتاقها تعدادی لوح گلی با خط میخی بابلی بدست آمده تعدادی از آنها حرارت دیده و تعدادی هم خام بودند. در اتاق مذکور مجسمه سفالی حیوانی شبیه گرگ به طول 4 سانتیمتر و مجسمه سفالین کوچک دیگری احتمالاً کریشنا به طول 7 سانتیمتر و یک پیکان مفرغی به طول 6 سانتیمتر پیدا شده یک آویز طلا به نقش خورشید و یک مهر استوانه ای با 3 ردیف خط میخی بابلی مربوط به هزاره دوم ق.م پیدا شده که بر روی آن نقش زنی با لباس چین دار بلند و کلاه مدور که در برابر یکی از خدایان ایستاده و خدای مزبور دارای لباس بلند و بر روی چهار پایه نشسته است. متن نوشته مهر چنین است: «سامی توم دختر تالری خدمتگزار خدای اداد»
آثار سوختگی سراسری در روی تپه باید ناشی از حملات آشوریان باشد که گویا شهر خالی از سکنه و مردم بوده در زمان حملات آشوریان احتمالاً از حمله آگاه بودند. اشیاء بدست آمده با اشیاء شوش شباهت فراوان دارد و ظروف سفالین با سفالهای لرستان متعلق به قوم کاسی مقایسه می شود. در کل تمدن چغاگاوانه با در نظر گرفتن جوانب مختلف با تمدن عیلام گرایش بیشتری دارد که نمونه آن کشف چند مجسمه عیلامی (الهه کریشنا) دلیل بر این مدعاست.

آتشکده شیان


این آتشکده در 3 کیلومتری روستای قلعه شیان از توابع دهستان شیان ، بخش حمیل , شهرستان اسلام آباد غرب واقع شده که در سال 1384 توسط هیأتی از سوی سازمان میراث فرهنگی با هدف نجات بخشی از آثار تاریخی محدوده سد مخزنی شیان مورد کاوش قرار گرفت. آتشکده مورد بحث به ابعاد 5/14 × 5 / 14 متر است که با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. این چهارتاقی همانند سایر چهارتاقی های هم عصر خود از چهار پایه مکعب مستطیل جدا از هم تشکیل شده که در زمان خود تاقهایی از دو سو آنها را به یکدیگر مرتبط کرده و گنبدی مدور اجزاء این مجموعه را به هم پیوند می داده است. در محل تلاقی اجزاء داخلی این پایه ها ، گوشه هایی به طول و عرض متوسط 70 سانتیمتر ایجاد شده که در سطوح بالاتر ، در داخل آنها گوشواره پایه گنبد قرار می گرفته است. در داخل فضای چهارتاقی ، سکویی به ابعاد 15/ 3 × 15/3 متر ، تعدادی پایه گچی با تزئینات قاشقی و صندوقچه های گچی وجود دارد. در حد فاصل پایه ها ، ورودی هایی در چهار جهت اصلی قرار دارد که همانند بسیاری از چهارتاقی های دوره ساسانی به راهرو طواف پشت جرزها مرتبط می شوند. در ضلع شمالی این چهارتاقی ، اتاقی به ابعاد 5/14 × 75/3 قرار دارد. به عقیده کاوشگر این آتشکده طی چهار مرحله ساخته شده که مرحله اول تا سوم متعلق به دوره ساسانی و مرحله چهارم مربوط به اوایل دوره اسلامی است.

آتشکده میل میله گه


چهارتاقی معروف به میل میله گه در روستای سیاه سیاه میله گه باباخان از توابع دهستان حومه جنوبی بخش مرکزی شهرستان اسلام آباد غرب در طول جغرافیایی “28’33 .46 و عرض “02 ‘57 .33 واقع شده است. این چهار تاقی به فاصله 100 متری شرق روستای مذکور و بر فراز پشته ای کم ادتفاع از سنگهای ماسه ای ، مشرف به زمینهای کشاورزی پست اطرف ساخته شده است. این چهار تاقی یکی از آتشکده های دوره ساسانی است که همانند بسیاری از آتشکده های آن زمان با مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. چهار تاقی مذکور که هسته اصلی باقی مانده از بنای بزرگتری است ، متشکل از چهار جرز سنگی در ابعاد مختلف می باشد که پیرامون آن را راهرو طوافی احاطه کرده است. در داخل این آتشکده سکویی جهت قرار گرفتن آتشدان و تعدادی پایه گچی و سنگی قرار دارد که در نوع خود منحصر به فرد می باشند.

اسلام آباد غرب

اسلام آباد غرب

اسلام آباد غرب

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:41 ] [ فرزانگان ]
[ ]

آتشکده شیان

این آتشکده در ۳ کیلومتری روستای قلعه شیان از توابع دهستان شیان ، بخش حمیل , شهرستان اسلام آباد غرب واقع شده که در سال ۱۳۸۴ توسط هیأتی از سوی سازمان میراث فرهنگی با هدف نجات بخشی از آثار تاریخی محدوده سد مخزنی شیان مورد کاوش قرار گرفت. آتشکده مورد بحث به ابعاد ۵/۱۴ × ۵ / ۱۴ متر است که با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. این چهارتاقی همانند سایر چهارتاقی های هم عصر خود از چهار پایه مکعب مستطیل جدا از هم تشکیل شده که در زمان خود تاقهایی از دو سو آنها را به یکدیگر مرتبط کرده و گنبدی مدور اجزاء این مجموعه را به هم پیوند می داده است. در محل تلاقی اجزاء داخلی این پایه ها ، گوشه هایی به طول و عرض متوسط ۷۰ سانتیمتر ایجاد شده که در سطوح بالاتر ، در داخل آنها گوشواره پایه گنبد قرار می گرفته است. در داخل فضای چهارتاقی ، سکویی به ابعاد ۱۵/ ۳ × ۱۵/۳ متر ، تعدادی پایه گچی با تزئینات قاشقی و صندوقچه های گچی وجود دارد. در حد فاصل پایه ها ، ورودی هایی در چهار جهت اصلی قرار دارد که همانند بسیاری از چهارتاقی های دوره ساسانی به راهرو طواف پشت جرزها مرتبط می شوند. در ضلع شمالی این چهارتاقی ، اتاقی به ابعاد ۵/۱۴ × ۷۵/۳ قرار دارد. به عقیده کاوشگر این آتشکده طی چهار مرحله ساخته شده که مرحله اول تا سوم متعلق به دوره ساسانی و مرحله چهارم مربوط به اوایل دوره اسلامی است.

آتشکده شیان

 

 

 

آتشکده شیان

 

 

آتشکده شیان

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:38 ] [ فرزانگان ]
[ ]

روستای شالان

روستای شالان از توابع بخش کرندغرب شهرستان اسلام‏آبادغرب در استان کرمانشاه است
این روستا در 23 کیلومتری شهر سرپل ذهاب، 33 کیلومتری کرندغرب و 140 کیلومتری کرمانشاه واقع است و از شمال و شمال‌شرقی به ارتفاعات دالاهو از جنوب شرقی به ارتفاعات بانه‏ریز و از جنوب به ارتفاعات زنگ علیان محدود می‏شود.

ارتفاع روستای شالان از سطح دریا 1070 متر است، آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان نسبتاً خنک و در پاییز و زمستان سرد و برفگیر است. رودخانه پرآب الوند در جنوب روستا جریان دارد.

روستای شالان دارای پیشینه کهن تاریخی است. وجود آثار و بقاع متبرکه همانند زیارتگاه مسجد عبدالله بن عمر، بابا یادگار، مقبره ابودجانه، مقبره باباشیخ، مقبره شیخ بایزی و همچنین مقبره بابافقی نشان‏گر قدمت و سابقه تاریخی این روستا است.

بسیاری از بناهای آرامگاهی این روستا در دوره صفویه و به دستور شاه عباس احداث گردیده و در دوره قاجاریه مرمت شده‌‏اند. مردم روستای شالان به زبان کردی با لهجه کلهر سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب تسنن هستند.

دامداری، زراعت، پرورش زنبور عسل، جنگلداری و باغداری از اهم فعالیت‏های اقتصادی مردم این روستا می‏باشد. تولید محصولات و فرآورده‏های لبنی مانند کره محلی، کشک، روغن حیوانی و عسل در این روستا رواج دارد.

انجیر، گردو، انار و هلو از عمده‏ترین محصولات سردرختی باغات شالان محسوب می‏‌شوند. گندم و جو نیز در این روستا کشت می‏شود. در روستای شالان صنایع دستی نیز رواج دارد و گروهی از مردم به ویژه زنان به تولید آن اشتغال دارند.

روستای کوه‌پایه‏‌ای شالان بافت مسکونی متراکم دارد. معماری خانه‏های روستاییان به نحوه معیشت و نوع فعالیت آنان بستگی دارد. فضاهای خانه‏ها را اتاق‏های استراحت و پذیرایی، سرویس بهداشتی، انبار و تنورخانه تشکیل می‏دهد.

سقف خانه‏ها مسطح است و با تیرهای چوبی و اندود کاه‌گل و یا قیروگونی پوشیده شده‏اند و غالباً دارای ایوان می‏باشند. مصالح به کار رفته در خانه‏های قدیمی شامل سنگ، آجر، گچ، چوب، خشت و گل است. اما خانه‏های جدید با مصالح سیمان، آهن، آجر و گچ ساخته می‏شوند.

شرایط آب و هوایی مناسب، در پیرامون روستا مکان‏‌های بسیار زیبای طبیعی و تفریحی به وجود آورده است. درختان بسیار بلند و پوشش سبز گیاهان مرتعی، چشمه‏ها و سرچشمه رودهای کوچک در کوهستان‏های اطراف روستا، نواحی تفریحی و طبیعی منحصر به فردی را ایجاد کرده‏اند.

در دو سوی بستر رودخانه الوند، که در جنوب روستا جریان دارد، تفرجگاه‏هایی با چشم‏اندازهای زیبا پدید آمده که محل رویش انواع گیاهان دارویی، مرتعی و گل‏های وحشی رنگارنگ است و به زیستگاه پرندگان و جانوران آبزی تبدیل شده‏اند.

جنگل‏‌های انبوه و گسترده گردو، انار و انجیر کوهی اطراف روستا، از تفرجگاه‏های زیبا و کم‏نظیر روستاست، که مورد توجه مردم استان کرمانشاه قرار می‏گیرند.

در کنار مزارع روستا، ارتفاعات صخره‏ای دالاهو قرار گرفته که بلندترین قله آن 2250 متر ارتفاع دارد. سراسر این ارتفاعات را جنگل‏‌های انبوه و مراتع سرسبز و خرم فرا گرفته است. این ارتفاعات در اکثر مواقع سال از برف پوشیده می‏شود

مناظر طبیعی و پوشش جنگلی ارتفاعات دالاهو با چشم‏اندازهای زیبا و کم‏نظیر، یکی از جاذبه‏‌های طبیعی روستای شالان است در 4 کیلومتری روستای شالان آبشار زیبای پیران و ویرانه‏های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می‏رسد.

این اثر تاریخی مهم در یکی از بلندترین ارتفاعات قرار گرفته و اطراف آن را حصاری با برج‏های نیم دایره‏ای شکل در برگرفته است. این برج‏ها در فاصله 6 تا 16 متری یکدیگر قرار دارند.

در 9 کیلومتری روستا بنای سنگی مستطیل شکلی قرار دارد که به طاق‏گرا معروف است. این بنای سنگی فضای ایوان مانندی است که دیوارهای داخلی آن از لاشه‏های سنگ و ملاط گچ ساخته شده است.

ارتفاع بنا از سطح زمین 7/11 متر و عرض دهانه طاق 10/4 متر و عمق بنا 10/3 متر است. دیوارهای داخلی بنا با اشکال هندسی منقوش طراحی و اجرا شده است.

در 5 کیلومتری روستای شالان مقبره ابودجانه منسوب به دوره سلجوقیان واقع شده است. گفته می‏‌شود که این مقبره به سماک‏بن خوشه از طایفه اوس و از نزدیکان سعدبن عباده تعلق دارد که در جنگ‏های بدر و احد از یاران پیامبر (ص) بوده است.

زیارتگاه بابا یادگار در 10 کیلومتری روستای شالان، در دامنه کوه دالاهو واقع شده است. روی این بنا که به صورت مربعی کوچک است، گنبد مخروطی شکلی قرار گرفته و قسمت‏‌های داخلی و خارجی آن با ملاط گچ اندود شده است.

این آرامگاه در میان اهل حق جایگاه بسیار والایی دار. مسجد عبدالله بن عمر که از مساجد باشکوه صدر اسلام در ایران است، در 2 کیلومتری روستای شالان قرار دارد. این بنا روی بقایای بنایی ساخته شده است که به دوران قبل از اسلام تعلق داشته است.

مسجد روستا مستطیل شکل است و شبستان آن 8 ستون دارد که در 2 ردیف موازی قرار گرفته‏اند. محراب این مسجد برخلاف سایر مساجد، از دیوار چوبی بیرون نیامده بلکه به وسیله گچ‏بری به دیوار مسجد الحاق شده است.

منبر مسجد 5 پله دارد که پشت به محراب ساخته شده است. مناره مسجد بعدها در قسمت جنوب غربی بام مسجد ساخته شده و در بالای آن گنبدی مخروطی شکل قرار دارد. معماری این مسجد بسیار زیبا و منحصر به فرد است.

مقبره‏های شیخ بایزی و باباحقی در 5 کیلومتری روستا قرار دارد و از دیگر آثار مذهبی و تاریخی روستای شالان هستند. از مهم‏ترین مراسم و آیین‏های سنتی این روستا، برافروختن آتش در چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) روی بلندی‏های مشرف به روستا و همچنین مراسم سیزده بدر و رفتن به دامان طبیعت در آخرین روز نوروز است. همچنین در دوازدهم ماه ربیع‏الاول در این روستا مولودی‏خوانی توسط دراویش اهل حق برگزار می‏شود.

مردم روستا در اوقات فراغت به اجرای بازی‏های محلی می‏پردازند که معروف‏ترین آن‏ها گرزان است. این بازی 8 نفر بازیکن دارد که بازیکنان در مربعی که بر روی زمین ترسیم می‏شود قرار می‏‌گیرند.

در وسط این مربع چاله‏ای قرار دارد که چهار گرز در داخل چاله قرار می‏دهند. سپس چهار نفر در خط دفاع به حفاظت از گرزها می‏پردازند و چهار نفر که در خارج از مربع هستند برای تصرف گرزها به افراد داخل مربع حمله می‏کنند.

چنانچه موفق به تصرف گرزها شوند به حمله خود با گرز ادامه می‏دهند و افراد مدافع آن‏ها را از خود دور می‏کنند. سایر بازی‏ها عبارتند از قاوقاوان و توقا.

از مهم‏ترین صنایع دستی و هنری روستای شالان به جاجیم، موج، گیوه و توپ‏دوزی می‏توان اشاره کرد.

موسیقی در میان مردم روستای شالان مانند سایر نقاط کردنشین اهمیت فراوانی دارد و استفاده از شمشال و دف در اجرای مراسم مذهبی بسیار متداول است. شمشال نوعی ساز بادی از جنس فنر است که به نی شباهت دارد، این ساز با نوایی سوزناک و گیرا نواخته می‏شود.

پوشاک مورد استفاده مردان روستای شالان عبارتند از سربند، کلاه، عرق‏چین، کوله بال، قبا، سمخه، شال، سلته، جافی، جوراب و گیوه و پوشاک زنان این روستا نیز شامل سربند، زیرپوش، کلنجه، پیراهن، یل، قبا، روپوش و جافی است.

از انواع غذاهای متداول روستا می‏توان به شلم اشاره کرد که ترکیبی از آب انار، گندم نیمکوب، سبزیجات معطر و مغز گردو است. کولیره نیز نوعی نان محلی مرکب از آرد گندم، جو و ذرت است که روی ساج پخته می‏شود. همچنین قیسی که ترکیبی از نخود، آب گوجه فرنگی، پیاز و کمی برنج است، یکی دیگر از غذاهای محلی روستای شالان است.

روستای شالان

روستای شالان

روستای شالان

روستای شالان

روستای شالان

 

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:37 ] [ فرزانگان ]
[ ]

آتشکده میل میله گه

چهارتاقی معروف به میل میله گه در روستای سیاه سیاه میله گه باباخان از توابع دهستان حومه جنوبی بخش مرکزی شهرستان اسلام آباد غرب در طول جغرافیایی ۲۸ ۳۳ ۴۶ و عرض ۰۲ ۵۷ ۳۳ واقع شده است. این چهار تاقی به فاصله ۱۰۰ متری شرق روستای مذکور و بر فراز پشته ای کم ادتفاع از سنگهای ماسه ای ، مشرف به زمینهای کشاورزی پست اطرف ساخته شده است. این چهار تاقی یکی از آتشکده های دوره ساسانی است که همانند بسیاری از آتشکده های آن زمان با مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. چهار تاقی مذکور که هسته اصلی باقی مانده از بنای بزرگتری است ، متشکل از چهار جرز سنگی در ابعاد مختلف می باشد که پیرامون آن را راهرو طوافی احاطه کرده است. در داخل این آتشکده سکویی جهت قرار گرفتن آتشدان و تعدادی پایه گچی و سنگی قرار دارد که در نوع خود منحصر به فرد می باشند.
آتشکده میل میله گه

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:37 ] [ فرزانگان ]
[ ]

جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان اسلام آبادغرب+ تصاویر منتخب

شهرستان اسلام آ باد غرب با قریب 360 اثر تاریخی، همچون تپه چغاگاوانه، منطقه نمونه گردشگری شیان شامل آتشکده شیان، قلعه شیان و سراب شیان، آتشکده میل میلگه، آتشکده پلنگرد، بنای ساسانی فیروزآباد، سراب شرف‌آباد، سراب هرسم و شهر قیل منصوری و طبیعت زیبا و جنگل های کم نظیر بلوط و بادام، از جاذبه های گردشگری تاریخی با تمدن غنی چند هزار ساله و جاذبه های توریستی و طبیعی دیدنی و ویژه ای برخوردار و آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی است.

 باشگاه خبرنگاران گزارشی از جاذبه های گردشگری اسلام آبادغرب منتشر نموده که باتقدیر از اهتمام ایشان، اما به جهت ناقص بودن، در ادامه، گزارش کاملتری از معرفی اسلام آباد و جاذبه های آن را به همراه تصاویر گردآوری شده توسط مدیریت این پایگاه خبری-تحلیلی، ملاحظه می نمایید:

http://andisheheslamabad.blogfa.com/شهرستان اسلام آباد غرب با وسعتی در حدود 2100 کیلومتر مربع، دارای دو شهر(اسلام اباد و حمیل) و دو بخش(مرکزی: شامل 4 دهستان و 95 روستا و بخش حمیل: شامل 3 دهستان و 67 روستا) است. شهرستان اسلام اباد دارای قریب به 151 هزار نفر جمعیت و 163 روستا می باشد. ضمن آنکه جمعیت شهری آن، بالغ بر 96 هزار نفر می باشد. این شهرستان از شمال به شهرستان پاوه و جوانرود و از شرق به کرمانشاه از غرب به شهرستان دالاهو و گیلانغرب و از جنوب به استان ایلام منتهی می شود.
شهرستان اسلام آباد غرب بعد از شهرستان کرمانشاه هم از نظر جمعیت و هم از نظر وسعت دومین شهرستان بزرگ استان کرمانشاه بوده و به جهت نخبگان بی شمارش نیز شهره است.
اسلام آباد غرب، قدمتی به درازای تاریخ داشته و اولین آثار کشاورزی بشر با قدمتی 12هزارساله، در اسلام ابادغرب به دست آمده است. ضمن آنکه آثاری از دوره نوسنگی پیش از سفال(10هزار سال پیش) که نشانه سکونت مردمان در این خطه است، نیز در آن مکشوف گردیده است. اسلام اباد در دوران پیش از اریایی ها دارای شهری معتبر بوده که "پالوم" خوانده می شده و آنگاه
 در دوران آریایی ها -که اعتباری مجدد یافته- و بخصوص از در دوره ماد تا هخامنشی، با نام "مندلی" شناخته می شده است. پس از اسلام نیز بار دیگر مورد توجه قرار گرفته و هارون الرشید عباسی با عمران آن، نام هارون اباد بدان بخشیده تا اینکه در دوران رضاشاه، به شاه آبادغرب تغییر نام یافت

اما برخی از نقاط دیدنی و تاریخی اسلام ابادغرب را به همراه تصاویری دیدنی از این شهرستان، در ادامه می بینید:
روستای هرسم در 35 کیلومتری شهر اسلام‌آباد غرب و 90 کیلومتری کرمانشاه واقع شده است و دارای آب و هوای آن معتدل و خشک است و مردم روستای سراب هرسم به زبان کردی و گویش زنگنه سخن می‌گویند.
 

این روستا در دامنه کوهستان، مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی جذاب و زیبایی دارد، فضاهای داخل روستا و پیرامون آن جلوه‌گاه مناظر بدیع و شورانگیز است و در 15 کیلومتری روستا، بنای زیارتگاه امامزاده حسن (عوجود دارد که اطراف این بنا نیز بسیار سرسبز و زیبا است

 

تپه چغاگاوانه با ارتفاعی در حدود 25متر در وسط شهر اسلام‌آباد غرب و در میان خانه‌های مسکونی در شمال رودخانه برف آباد قرار دارد. 9 قسمت از 10 قسمت تپه ضمن خیابان‌کشی و خانه‌سازی از بین رفته است.

 

وسعت کنونی تپه چغاگاوانه امروزه در حدود 10هزار مترمربع است و در کاوش‌های انجام شده در تپه دو طبقه مختلف پیدا شده که حدود 100 تا 150 سال با هم اختلاف زمانی دارند که ساختمان هر دو طبقه با خشت خام بنا شده و تنها بر حسب ضرورت گاهی از آجر برای کف اتاق‌ها و پلکان‌ها استفاده کرده‌اند. اتاق‌های طبقه اول وابسته به طبقه پائینی بوده و در ظاهر ساکنان طبقه اول با اندک دخل و تصرفی از اتاق‌های طبقه بالا استفاده می‌کرده‌اند.

 

از نظر اصول فنی ساختمان طبقه دوم پیشرفته‌تر از طبقه اول است و در مرکز هر طبقه اتاق بزرگی با 5پنج درگاه ورودی وجود دارد که این اتاق‌ها در طبقه نخست یک درگاه بیشتر وجود ندارد. متاسفانه این میراث فرهنگی ماندگار و ناب در شهرستان اسلام‌آباد غرب مغفول واقع شده و می‌توان گفت به همین سبب ارزش خود را به نحوی از دست داده است.

 

این آتشکده در سه کیلومتری روستای قلعه شیان از توابع دهستان شیان شهرستان اسلام‌آباد غرب واقع شده که در سال 1384 مورد کاوش قرار گرفت. آتشکده شیان در ابعاد 14.5متر است که با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است.

 

این چهارتاقی همانند سایر چهارتاقی‌های هم عصر خود از چهار پایه مکعب مستطیل جدا از هم تشکیل شده که در زمان خود تاق‌هایی از دو سو آنها را به یکدیگر مرتبط کرده و گنبدی مدور اجزاء این مجموعه را به هم پیوند می‌داده است. در محل تلاقی اجزاء داخلی این پایه‌ها، گوشه‌هایی به طول و عرض متوسط 70 سانتیمتر ایجاد شده که در سطوح بالاتر، در داخل آنها گوشواره پایه گنبد قرار می‌گرفته است.

 

در داخل فضای چهارتاقی، سکویی به ابعاد 3.15 در 3.15 متر، تعدادی پایه‌گچی با تزئینات قاشقی و صندوقچه‌های گچی وجود دارد. در حد فاصل پایه‌ها، ورودی‌هایی در چهار جهت اصلی قرار دارد که همانند بسیاری از چهارتاقی‌های دوره ساسانی به راهرو طواف پشت جرزها مرتبط می‌شوند. به عقیده کاوشگران این آتشکده طی چهار مرحله ساخته شده که مرحله اول تا سوم متعلق به دوره ساسانی و مرحله چهارم مربوط به اوایل دوره اسلامی است.

متاسفانه این اثر تاریخی نیز به دلیل عدم تحصیص اعتبار با 400 متر مکعب سیمان پوشیده شده و گردشگران قادر به بازدید از این میراث فرهنگی نیستند.

لیست شماری از تپه های ثبت شده اسلام آبادغرب در شمار میراث فرهنگی کشور

1385/12/06    17563    تپه سه سر  

1385/12/06    17620   تپه سر چغا معارفی  
 1385/12/06    17578    تپه قلعه اكبرخان  
 1385/12/14    17833    تپه سر چیا  
 1385/11/08    17046    آتشكده میل میلگه    
 1385/12/06    17569    قبرستان كله جوب   
 1385/12/06    17562    قبرستان پریان  
 1385/12/06    17558    تپه گردنگاه    
 1385/12/14    17858    تپه چغا ناصر   
 1385/12/14    17860    تپه پریان    
 1385/12/14    17829    تپه چغاجانی    
 1385/12/14    17834    تپه چغاجنگه    
 1385/12/06    17557    تپه بالای پلنگ گرد  1385/12/14    17836    قبرستان پلنگ گرد   
 1385/12/14    17839    تپه پایین پلنگ گرد    
 1385/12/14    17823    قبرستان چشمه سنگی    
 1385/12/14    17828    تپه چغاقت  1385/12/14    17826    تپه چغا گچینه 1385/12/14    17857    تپه قبرستان سربه كو    
 1385/12/14    17827    تپه خاكریز   
 1385/12/14    17831    تپه دارگویژ   
 1385/12/06    17571    قبرستان گاوروانی    
 1385/12/22    18123    تپه چشمه سنگی 1   
 1385/12/06    17570    اشكفت قلاجی   
 1385/12/14    17850    تپه امام چنگالی    
 1385/12/14    17830    تپه رضاخان   
 1385/12/06    17554    تپه قلعه هرسم    
 1385/12/14    17861    قبرستان ویسگه   
 1385/12/14    17817    تپه چغا مله هار   
 1385/12/14    17852    تپه چشمه سنگی3
 1385/12/14    17835    حوطه چغا بافت    
 1385/12/14    17904    تپه شیر چغا   
 1385/12/06    17572    تپه قبرستان چلی   
 1385/12/14    17832    تپه چغا میر حسن   
 1385/12/14    17825    تپه چغاگل  
 1385/12/14    17822    تپه برانازار    
 1385/12/14    17837    تپه چغادراز    
 1385/12/14    17843    غار وزمه
 1385/12/14    17856    تپه سد برف آباد    
 1385/12/14    17851    تپه امامزاده حاجی حاضر   
 1385/12/14    17845    تپه چغا سبزه   
 1385/12/14    17824    تپه قبرستان مومه ای    
 1385/12/14    17821    تپه قبرستان علی آباد     
 1385/12/14    17840    تپه لر    
 1385/12/14    17838    تپه علی آباد دیزگران    
 1385/12/14    17848    تپه كریم    
 1385/12/14    17849    تپه بهروز   
 1385/12/14    17847    تپه علی آباد 2    
 1384/12/16    14400    آتشكده شیان     
 1385/12/14    17841    تپه چغاكل كولینه  
 1385/12/14    17854    تپه امامزاده گاوروانی    
 1384/07/06    13412    سیستم آبرسانی خسروآبادبه فیروزآباد        
 1384/03/18    11866    بقایای‌بنای‌سرخه دیزه(تپه شماره1و2سرخه دیزه )       
 1385/12/14    17853    تپه امامزاده چیمن  
 1385/12/14    17862    تپه علی آباد ( 1)    
 1385/12/14    17855    تپه كلی    
 1385/12/14    17846    په احمد    
 1385/12/14    17859    تپه مرده شورخانه   
 1385/12/14    17844    په باو علی    
 1385/12/14    17842    حوطه میدان تیر   
 1385/12/06    17561    تپه غرب نیروگاه   
 1385/12/14    17818    تپه سراب شرف آباد 3  1385/12/14    17820    محوطه سراب شرف آباد 1  1385/12/14    17819    تپه سراب شرف آباد 2  
 1385/12/06    17568   حوطه چغا خشت     
 1384/11/09    13941    تپه نثار     
1344/10/28    561   دیواردفاعی‌قلعه‌وساختمان‌منظم‌به‌آن  
1348/04/19    838   تپه چغاگاوانه       
1348/04/19    839   تپه گوری (تپه گبری)       
1348/04/19    840   كاروانسرای شاه‌عباسی 
1348/04/19    841   تپه طلسم      
1348/04/19    842   قلعه شیان (ژیان)   
1348/04/19    846   تپه مومه‌ای (تپه‌های بره سیمین)     
1348/04/19    850   تپه جنگاه (چغا جنكاه)  
1348/04/19    851   تپه جغا بافت (چغا بافت)  
1348/04/19    859   تپه جامه شوران علیا       
1348/04/19    860   تپه چغا سیاه علیا (تپه سیاه) 
1348/04/19    861   تپه باستانی چغا بهار   
1348/04/19    865   قباق تپه 1353/09/20    1015   بقعه بابایادگار 1378/12/25    2649   قلعه فیروزآباد  
1379/04/22    2741   تپه جیاجانی

تصاویری دیدنی از اسلام آباد غرب:

نقشه ماهواره ای اسلام آبادغرب

 

عکس هوایی از تپه چغاگاوانه در وسط اسلام آبادغرب

 

تپه چغاگاوانه از نمای کنار

 

http://islamabad.kums.ac.ir/kums_content/media/image/2011/01/11774_orig.gif

 

تصاویری از تپه باستانی روستای پلنگرد که سال گذشته بخشی از آن حفاری و و آتشکده عصر ساسانی مکشوف گردید:

 



تصویری از زمستان اسلام آباد غرب


تصویری از بهار اسلام آبادغرب

http://andisheheslamabad.blogfa.com/

 

منطقه حفاظت شده نواکوه(قلاجه) اسلام آبادغرب

جاده شاباد به سمت کرند

 

http://andisheheslamabad.blogfa.com/

 

تصویری زیبا از سراب هرسم


لینک مرتبط:

سراب هرسم ؛ جاذبه گردشگری شهرستان اسلام آباد غرب + تصاویر

 

 
[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:35 ] [ فرزانگان ]
[ ]

معرفی اسلام آباد غرب

                                                                          

 

 

شهرستان اسلام آباد غرب با وسعتی بالغ بر۲۰۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود۱۴۷۰۰۰   هزار نفر نزدیک به ۵ / ۸  درصد از وسعت و جمعیت استان را دارا میباشد واز لحاظ تاریخ تقسیمات کشوری و جمعیت دومین شهرستان استان محسوب میگرددکه ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد حدود ۱۴۰۰ متر میباشد و میزان بارندگی در آن به طور سالانه ۵ / ۳۴۶  میلیمتر است . آب و هوای معتدل فراوانی آب و خاک حاصلخیز موجب شده که این شهر از قدیم الایام یکی از پربارترین مراکز کشاورزی و فرهنگی غرب کشور به شمار آید .

  • پیشینه تاریخی

بنای اولیه شهر اسلام آباد طبق نوشته اصطخری در مسالک الممالک وحمد اله مستوفی به دوران آریاییها بر میگردد. نام اولیه ای که بر آن نهاده شده است مندلی بوده است و این نام مربوط به دوره ماد تا ساسانی میباشد که با این اسم و با جمعیت اندکی مدتها به صورت یک محله کوچک مسکونی باقی مانده است که بعدها در دوران اسلامی این شهر هارون آباد نامیده شد و بنای آن را به هارون الرشید خلیفه عباسی (۱۹۳ – ۱۴۸ ه-ق) نسبت میدهند. باتوجه به وجود تپه چغا گاوانه در مرکز شهر کنونی اسلام آباد غرب و طی کاوشهای علمی باستان شناختی در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی توسط آقای محمود کردوانی و نتایج یافته های تحقیقاتی در مرکز این شهر حاکی از آن است که این شهر باستانی در نقطه سوق الجیشی در جاده خراسان بزرگ قرار دارد این شاهراه از دوره باستان تا به امروز مسیر ارتباطی دشتهای بین النهرین و خوزستان باکوههای زاگرس و فلات ایران و فراسوی آن است  از آن سو جاده ارتباطی آناتولی و آذربایجان به لرستان و فارس از نزدیکی آسلام آباد می گذشته است واین موقعیت ممتاز به این شهر این امتیاز رامیداده تا در محل تلاقی فرهنگهای پیش از تاریخ و تاریخی ، سرزمینهای مختلف رشد وترقی کند . پژوهشهای باستان شناسی آثار مهمی را از ادوار مختلف زندکی انسان باستان رادر این شهر شناسایی کرده است.

چنین به نظر میرسد که از دوره نوسنگی پیش از سفال (۱۰۰۰۰ سال پیش) مردم در این  مکان   می زیسته اند . ساکنان اسلام آباد همگام با دیگر مردمان کوهستان زاگرس در مراحل آغازین زندگی یکجا نشینی و اهلی کردن حیواناتی چون گوسفند وبز  وآغاز کشت گیاهانی  چون گندم وجو مشارکت داشته آند. پس از آن در عصر مفرغ و آهن از حدود ۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد آسلام آباد یکی از واحد های سیاسی کوههای زاگرس بوده که در منابع مکتوب بین النهرین به آن اشاره شده است . با توجه به کشف تعدادی لوح نوشته گلی به خط بابلی قدیم در کاوشهای سال ۱۳۴۹ شمسی توسط آقای محمود کردوانی و بازخوانی آنها توسط دکتر کامیار عبدی استاد دانشگاه شیکاگو آمریکا بین سالهای ۷۹تا۸۲ حاکی از آن است که شهر اسلام آباد غرب در ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از مراکز مهم تجاری محسوب می شده است ودر این لوحه های گلی از حقوق بردگان و موادتجارت شده از قبیل جو وگندم و روغن نام برده و رسید کالاها به احتمال شهری به اسم پالوم بوده است و به نظر میرسد که همین نام اسلام آباد امروزی بوده است در سال ۱۳۰۹  هجری شمسی شهر هارون آباد که در آن زمان حود ۴۸۰ نفر جمعیت اولیه آن بود به شاه آباد تعقیر نام یافت و این شهر یکی از مراکز ایلات بزرگ غرب کشور به نام ایل بزرگ کلهر قرار گرفت . سرانجام شهر شاه آباد در سال ۱۳۵۷ مقارن با پیروزی شکوهمند وغرور آفرین انقلاب آسلامی به اسلام آباد غرب  تغییر نام یافت .

            نقشه ماهواره ای اسلام آبادغرب

  • ویژگیهای اجتماعی

اکثریت مردم اسلام آباد به زبان کردی تکلم می کنند به طوریکه مردمان اصیل و بومی شهر کردزبان هستند و به زبان کردی کلهری صحبت می نمایند در شهر اسلام آباد غرب مردم مسلمان وپیرو مذهب شیعه می باشند .

             مسجدجامع اسلام آبادغرب

  • جاذبه های فرهنگ عامه

اهالی منطقه اسلام آباد غرب از اقوام کرد و طوایف مختلف ایل کلهر می باشند. آنها به زبان کردی با گویش کلهری تکلم کرده ، مسلمان و پیرو مذهب تشیع می باشند.

آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی ومذهبی اسلام آباد غرب

تپه چغا گاوانه ،آتشکده شیان ، قلعه شیان ، سراب شیان ، آتشکده میل میلگه،بنای ساسانی فیروزآباد ،سراب شرف آباد،سراب هرسم،شهرقیل منصوری ، امامزاده حسن (ع)، امامزاده عباسعلی (ع)، امامزاده علی اکبر(ع) ،امامزاده قاضی الکیا(قاضیوند)

  • روستای هدف گردشگری اسلام آباد غرب

روستای سراب هرسم

این روستا در ۳۵ کیلومتری شهر اسلام آباد غرب و ۹۰ کیلومتری کرمانشاه واقع شده است. آب و هوای آن معتدل و خشک است.

مردم روستای سراب هرسم به زبان کردی و گویش زنگنه سخن می گویند. مسلمان و پیرو مذهب تشیع هستند. این روستا در دامنه کوهستان، مناظر و چشم اندازهای طبیعی جذاب و زیبایی دارد، فضاهای داخل روستا و پیرامون آن جلوه گاه مناظر بدیع و شورانگیز است. در ۱۵ کیلومتری روستا، بنای زیارتگاهی موسوم به امامزاده حسن وجود دارد. اطراف این بنا بسیار سرسبز و زیبا است.

  • جاذبه های زیارتی

*  امامزاده حسن روتوند        *  امامزاده علی اکبر      *  امامزاده عباسعلی          ،امامزاده قاضی الکیا(قاضیوند)

امامزاده علی اکبرروستای بدره ای
       امامزاده علی اکبر بدره ای
                  امامزاده قاضی الکیا(قاضیوند)

صنایع دستی اسلام آباد غرب

موج بافی ( رختخواب پیچ) ،  قالی بافی ، چیخ بافی ، نمد مالی، موزائیک کاری ، معرق کاری ، منبت ، گیوه بافی ، طراحی فرش

جاذبه های تاریخی

  • تپه چغاگاوانه

تپه چغاگاوانه با ارتفاعی حدود ۲۵ متر در وسط شهر اسلام آباد غرب بین خانه های مسکونی در شمال رودخانه برف آباد قرار دارد. ۹ قسمت از ۱۰ فسمت تپه ضمن خیابان کشی و خانه سازی از بین رفته است. وسعت کنونی آن حدود ۰۰۰/۱۰ متر مربع می باشد. در کاوشهای انجام شده در تپه دو طبقه مختلف پیدا شده که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال با هم اختلاف زمانی دارند. ساختمان هر دو طبقه با خشت خام بنا شده است و تنها بر حسب ضرورت گاهی از آجر برای کف اتاقها و پلکانها استفاده کرده اند. اتاقهای طبقه اول وابسته به طبقه پائینی بود. ظاهراً ساکنان طبقه اول با اندک دخل و تصرفی از اتاقهای طبقه بالا استفاده کرده اند. از نظر اصول فنی ساختمان طبقه دوم پیشرفته تر از طبقه اول است. ساختمان با ۴۵ درجه انحراف در جهت شمالی – جنوبی پی ریزی گردیده ، دیوارهای آنها با روکشی از گچ می باشد ولی در طبقه دوم در برخی از دیوارها به جای گچ رنگ قرمز را ترکیبی از گل اّخرا مورد استفاده قرار داده اند. در مرکز هر طبقه اتاق بزرگی با ۵ درگاه ورودی وجود دارد. این اتاقها در طبقه اول یک درگاه بیشتر وجود ندارد.

حفاری در مرکز تپه یا شهر باستانی که محل سکونت حاکم یا سلطان بود صورت گرفته است زیرا یک عدد تیغه مفرغی با خط میخی بابلی در قسمت شرقی تپه در طبقه اول بدست آمده که روی آن نوشته «کاخ دای» که کلمه دای آخر نام صاحب کاخ است. گویا قسمت غربی مرکز کارهای اداری و صنعتی و قسمت شرقی محل سکونت بوده است. ساکنان طبقه اول دو کوره سفالگری احداث کردند که در نوع خود قابل توجه است. در کف یکی از اتاقها تعدادی لوح گلی با خط میخی بابلی بدست آمده تعدادی از آنها حرارت دیده و تعدادی هم خام بودند. در اتاق مذکور مجسمه سفالی حیوانی شبیه گرگ به طول ۴ سانتیمتر و مجسمه سفالین کوچک دیگری احتمالاً کریشنا به طول ۷ سانتیمتر و یک پیکان مفرغی به طول ۶ سانتیمتر پیدا شده یک آویز طلا به نقش خورشید و یک مهر استوانه ای با ۳ ردیف خط میخی بابلی مربوط به هزاره دوم ق.م پیدا شده که بر روی آن نقش زنی با لباس چین دار بلند و کلاه مدور که در برابر یکی از خدایان ایستاده و خدای مزبور دارای لباس بلند و بر روی چهار پایه نشسته است. متن نوشته مهر چنین است: «سامی توم دختر تالری خدمتگزار خدای اداد»

آثار سوختگی سراسری در روی تپه باید ناشی از حملات آشوریان باشد که گویا شهر خالی از سکنه و مردم بوده در زمان حملات آشوریان  احتمالاً از حمله آگاه بودند. اشیاء بدست آمده با اشیاء شوش شباهت فراوان دارد و ظروف سفالین با سفالهای لرستان متعلق به قوم کاسی مقایسه می شود. در کل تمدن چغاگاوانه با در نظر گرفتن جوانب مختلف با تمدن عیلام گرایش بیشتری دارد که نمونه آن کشف چند مجسمه عیلامی (الهه کریشنا) دلیل بر این مدعاست.

  • آتشکده شیان

این آتشکده در ۳ کیلومتری روستای قلعه شیان از توابع دهستان شیان ، بخش حمیل , شهرستان اسلام آباد غرب واقع شده که در سال ۱۳۸۴ توسط هیأتی از سوی سازمان میراث فرهنگی با هدف نجات بخشی از آثار تاریخی محدوده سد مخزنی شیان مورد کاوش قرار گرفت. آتشکده مورد بحث به ابعاد ۵/۱۴ × ۵ / ۱۴ متر است که با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. این چهارتاقی همانند سایر چهارتاقی های هم عصر خود از چهار پایه مکعب مستطیل جدا از هم تشکیل شده که در زمان خود تاقهایی از دو سو آنها را به یکدیگر مرتبط کرده و گنبدی مدور اجزاء این مجموعه را به هم پیوند می داده است. در محل تلاقی اجزاء داخلی این پایه ها ، گوشه هایی به طول و عرض متوسط ۷۰ سانتیمتر ایجاد شده که در سطوح بالاتر ، در داخل آنها گوشواره پایه گنبد قرار می گرفته است. در داخل فضای چهارتاقی ، سکویی به ابعاد ۱۵/ ۳ × ۱۵/۳ متر ، تعدادی پایه گچی با تزئینات قاشقی و صندوقچه های گچی وجود دارد. در حد فاصل پایه ها ، ورودی هایی در چهار جهت اصلی قرار دارد که همانند بسیاری از چهارتاقی های دوره ساسانی به راهرو طواف پشت جرزها مرتبط می شوند. در ضلع شمالی این چهارتاقی ، اتاقی به ابعاد ۵/۱۴ × ۷۵/۳ قرار دارد. به عقیده کاوشگر این آتشکده طی چهار مرحله ساخته شده که مرحله اول تا سوم متعلق به دوره ساسانی و مرحله چهارم مربوط به اوایل دوره اسلامی است.

           سدشیان

  • آتشکده میل میله گه

چهارتاقی معروف به میل میله گه در روستای سیاه سیاه میله گه باباخان از توابع دهستان حومه جنوبی بخش مرکزی شهرستان اسلام آباد غرب در طول جغرافیایی ۲۸ ۳۳  ۴۶  و عرض            ۰۲  ۵۷  ۳۳  واقع شده است. این چهار تاقی به فاصله ۱۰۰ متری شرق روستای مذکور و بر فراز پشته ای کم ادتفاع از سنگهای ماسه ای ، مشرف به زمینهای کشاورزی پست اطرف ساخته شده است. این چهار تاقی یکی از آتشکده های دوره ساسانی است که همانند بسیاری از آتشکده های آن زمان با مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. چهار تاقی مذکور که هسته اصلی باقی مانده از بنای بزرگتری است ، متشکل از چهار جرز سنگی در ابعاد مختلف می باشد که پیرامون آن را راهرو طوافی احاطه کرده است. در داخل این آتشکده سکویی جهت قرار گرفتن آتشدان و تعدادی پایه گچی و سنگی قرار دارد که در نوع خود منحصر به فرد می باشند.

تصاویری دیگر

  

  

  

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:31 ] [ فرزانگان ]
[ ]

ابلاغ اصلاحیه اساسنامه مدارس نمونه دولتی به استان‌ها

جام جم آنلاین: اصلاحیه اساسنامه مدارس نمونه دولتی مصوب هشتصد و چهل ‌و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا به استان ها ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا، براساس این اساسنامه، به منظور فراهم آوردن زمینه رشد بیشتر علمی و پرورشی دانش‌آموزان مستعد به ویژه دانش ‌آموزانی که دسترسی کمتری به امکانات آموزشی و پرورشی مناسب دارند، مدارس نمونه ‌دولتی مطابق مفاد این اساسنامه تاسیس و اداره می‌شود.

این گزارش با اشاره به اهداف تشکیل این مدارس می‌افزاید: اهتمام ویژه به امر تربیت این‌ دانش‌ آموزان در تراز دانش‌آموزان شاخص در تعهد، ایمان و علاقه به نظام جمهوری اسلامی ایران، ارایه نمونه‌ای مناسب برای سایر مدارس در ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی، فراهم آوردن شرایط مناسب برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان مستعد وایجاد زمینه تربیت نیروی‌انسانی مورد نیاز مناطق کمتر برخوردار از میان دانش‌آموزان بومی ـ منطقه‌ای از اهداف تشکیل مدارس نمونه دولتی است.

در این اساسنامه آمده است: مدارس نمونه‌دولتی به واحدهای آموزشی و پرورشی در دوره‌های راهنمایی تحصیلی و متوسطه اطلاق می‌شود که با گزینش دانش ‌آموزان مستعد، بهره‌گیری از معلمان کارآمد و مجرب و تامین امکانات مناسب، زمینه ارتقای آموزش و پرورش دانش‌آموزان با اولویت مناطق کمتربرخوردار را فراهم می آورد.

در صورت وجود منابع امکانات و زمینه مناسب (نیروی انسانی، تجهیزات، فضای آموزشی و دانش‌آموز) مدارس نمونه دولتی در هر منطقه، ناحیه یا شهرستان به پیشنهاد اداره ‌کل آموزش و پرورش و موافقت معاونت آموزشی ذی ربط تاسیس می‌شود.

ملاک پذیرش دانش‌آموزان در این مدارس، امتیازات حاصل از ارزیابی‌های رسمی دوران تحصیل و نتیجه آزمون ورودی پس از برگزاری امتحانات نوبت دوم (خردادماه) خواهد بود.

براساس این شیوه نامه،در مناطق کمتر برخوردار که رفت و آمد روزانه برای دانش آموزان و هنرجویان مقدور نیست، مدارس نمونه دولتی بصورت شبانه‌روزی تاسیس و اداره خواهد شد.

دانش‌آموزان این گونه مدارس در طول سال تحصیلی حداقل یک فعالیت پژوهشی در راستای اهداف دوره و یا رشته تحصیلی مربوط به خود را با کمک دبیران یا هنرآموزان انجام و به مدرسه ارایه می کنند.

این شیوه نامه یادآور شده است مدارس نمونه دولتی می‌توانند برنامه هفتگی خود را در پنج روز هفته تنظیم و اجرا کنند.

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:31 ] [ فرزانگان ]
[ ]

ساسنامه‌ مدارس‌ نمونه‌ دولتي‌

هدف‌:

به‌ منظور تشويق‌ وترغيب‌ دانش‌آموزان‌ مستعد، به‌ ويژه‌ دانش‌آموزان‌ مستعد مناطق‌ محروم‌ وافزايش‌ رشد علمي‌ وتربيتي‌ آنان‌ وجلوگيري‌ ازضايع‌ شدن‌ نيروهاي‌ مؤمن‌ ومتقي‌ كه‌ در تداوم‌انقلاب‌ اسلامي‌ نقش‌ سازنده‌ دارند ونيز به‌ منظور استفاده‌ از تجربيات‌ حاصله‌ در ارتقاي‌كيفيت‌ آموزشي‌ ساير آموزشگاهها، مدارس‌ نمونه‌ (دخترانه‌، پسرانه‌ ) تأسيس‌ مي‌گردد.

تعريف‌ :

مدارس‌ نمونه‌ به‌ آموزشگاههايي‌ اطلاق‌ مي‌شود كه‌ باگزينش‌ دانش‌ آموزان‌ مستعد ودعوت‌ازمعلمان‌ كارآمد و تأمين‌ امكانات‌ مناسب‌تر موجبات‌ ارتقاي‌ آموزشي‌ وپرورشي‌دانش‌آموزان‌ مناطق‌ محروم‌ را فراهم‌ مي‌آورد.

فصل‌ اول‌ - تأسيس‌ :

ماده‌ 1- اين‌ مدارس‌ در هرمنطقه‌ يا شهرستان‌ درصورت‌ وجود امكانات‌ وزمينه‌ (نيروي‌ انساني‌، فضاي‌ آموزشي‌ و دانش‌آموز) به‌ پيشنهاد رئيس‌ منطقه‌ يا شهرستان‌ و تأييد مديركل استان‌ وموافقت‌ معاونت‌ امور آموزشي‌ يا فني‌ و حرفه‌اي‌ (بر حسب‌ مورد ) تأسيس‌ مي‌شود.

تبصره‌ 1- تشخيص‌ اولويت‌ درتأسيس‌ مدارس‌ وتعيين‌ رشته‌هاي‌ دوره‌ متوسطه‌ با وزارت‌ آموزش‌ وپرورش‌ مي‌باشد.

تبصره‌ 2- انحلال‌ مدارس‌ نمونه‌ در صورت‌ عدم‌ انطباق‌ باضوابط مندرج‌ در اين‌ اساسنامه‌ به‌پيشنهاد مدير كل‌ استان‌ و تأييد معاونت‌ امور آموزشي‌ يا فني‌ و حرفه‌اي‌ برحسب‌ مورد خواهدبود.

ماده‌ 2- اولويت‌ در تأسيس‌ مدارس‌ نمونه‌ با مناطق‌ محروم‌[1] [1] كشور است‌ .

فصل‌ دوم‌ - سازمان‌ آموزشي‌ ، تربيتي‌ واداري‌ :

ماده‌3- معلمان‌ ومربيان‌ اين‌ مدارس‌ ازميان‌ افراد متعهد وباتجربه‌اي‌ كه‌ ازسطح‌ علمي ‌و آموزشي ‌بالايي‌ برخوردارند و داراي‌ حداقل‌ سه‌ سال‌ سابقه‌ تدريس‌ درمدارس‌ آموزش‌ وپرورش‌ و يامؤسسات‌ آموزشي‌ مورد تأييد مي‌باشند انتخاب‌ مي‌شوند.

ماده‌4- مديران‌ اينگونه‌ مدارس‌ علاوه‌ بر داشتن‌ كليه‌ شرايط مندرج‌ در ماده‌ 3 بايد داراي‌ شرايط زير نيزباشند:

الف‌ - داشتن‌ حداقل‌ 2 سال‌ سابقه‌ مديريت‌ در دوره‌ مربوط .

ب‌ - دارابودن‌ حداقل‌ مدرك‌ تحصيلي‌ ليسانس‌ براي‌ دوره‌ متوسطه‌ وفوق‌ ديپلم‌ براي‌ دوره‌راهنمايي‌.

تبصره‌1- ارزش‌ مدرك‌ تحصيلي‌ افرادي‌ كه‌ داراي‌ تحصيلات‌ حوزه‌اي‌ هستندمطابق‌ با ضوابط سازمان‌ امور اداري‌ واستخدامي‌ كشور تعيين‌ خواهد شد.

تبصره‌ 2- لازم‌ است‌ مديران‌ اينگونه‌ مدارس‌ در دوره‌هاي‌ مختلف‌ آموزشي‌ كه‌ توسط وزارت‌آموزش‌ وپرورش‌ جهت‌ توجيه‌ آنان‌ تشكيل‌ مي‌گردد شركت‌ نمايند.

ماده ‌5- نصب‌ وعزل‌ رؤساي‌ مدارس‌ نمونه‌ به‌ پيشنهاد رئيس‌ شهرستان‌ يا منطقه‌ وتأييد مديركل‌ با ابلاغ‌رئيس‌ شهرستان‌ يا منطقه‌ صورت‌ مي‌گيرد.ساير اعضاو كاركنان‌ آموزشگاه‌ مطابق‌ ضوابط تعيين‌ شده‌به‌ پيشنهاد مديرمدرسه‌ وبا ابلاغ‌ رييس‌ آموزش‌ وپرورش‌ شهرستان‌ يا منطقه‌ انتخاب‌ مي‌شوند.

ماده‌ 6- در اينگونه‌ مدارس‌ علاوه‌ بركادرپرورشي‌ وآموزشي‌ جهت‌ راهنمائي‌ وارشاد دانش‌آموزان‌ در زمينه‌هاي‌ مختلف‌ آموزشي‌ واخلاقي‌ ورفتاري‌ از وجود دبير راهنما استفاده‌خواهد شد، دبير راهنما توسط مدير مدرسه‌ ازميان‌ كاركنان‌ آموزشي‌ وپرورشي‌ همان‌ مدرسه‌انتخاب‌ مي‌شود كه‌ به‌ ازاي‌ هر كلاس‌، چهار ساعت‌ دبير راهنما منظور مي‌گردد، اين‌ وقت‌ جزءاوقات‌ موظف‌ آن‌ معلم‌ محسوب‌ شده‌ وبراي‌ هر دبير راهنما از حداكثر 12 ساعت‌ اين‌ مدارس‌نبايد تجاوز نمايد.

ماده‌ 7- در اينگونه‌ مدارس‌ يكي‌ ازدبيران‌ راهنما ويكي‌ ازمعاونين‌ مدرسه‌ ( به‌ انتخاب‌ مدير مدرسه‌) به‌ اعضاي‌ ستاد تربيتي[2] [2] افزوده‌ مي‌شوند.

فصل‌ سوم‌ - پذيرش‌ دانش‌آموز و شرايط تحصيل‌

ماده‌ 8- دانش‌ آموزان‌ مدارس‌ نمونه‌ ازبين‌ فارغ‌ التحصيلان‌ مستعد پايه‌هاي‌ پنجم‌ ابتدايي‌ و سوم‌راهنمايي‌ براي‌ ادامه‌ تحصيل‌ در دوره‌ راهنمايي‌ و دوره‌ متوسطه‌ (به‌ صورت‌ جداگانه) باتوجه‌ به‌ موارد زير انتخاب‌ مي‌شوند.[3] [3]

1- ملاك‌ پذيرش‌ دانش‌آموزان‌، مجموع‌ معدل‌ كل‌ امتحان‌ نهايي‌ و نمره‌ آزمون‌ ورودي‌ (برمبناي‌ بيست‌) خواهد بود.

2- امتحان‌ ورودي‌پس‌ازبرگزاري‌امتحانات‌ نهايي‌ خرداد ماه‌ بين‌ دانش‌ آموزان‌ مستعدبرگزار خواهد شد .

3- دستورالعملهاي‌ مربوط به‌ شرايط شركت‌ در آزمون‌ ورودي‌ ونحوه‌ برگزاري‌ آن‌ وثبت‌نام‌ پذيرفته‌شدگان‌ هرساله‌ توسط معاونت‌ آموزشي‌ تهيه‌ و ابلاغ‌ خواهد شد.

تبصره‌ - دستورالعمل‌هاي‌ لازم‌ در مدارس‌ نمونه‌ فني‌ و حرفه‌اي‌ با هماهنگي‌ معاونت‌ فني‌ وحرفه‌اي‌تدوين‌ مي‌گردد.

ماده‌ 9- هرگاه‌ تأسيس‌ اينگونه‌ مدارس‌ درمناطقي‌ به‌ هردليلي‌ مقدور نباشد مديركل‌ آموزش‌ وپرورش‌ استان‌ موظف‌است‌ درمدارس‌ نمونه‌اي‌ كه‌ درسايرنقاط استان‌ تشكيل‌ شده‌ سهمیه ای ‌براي‌ اينگونه‌ مناطق‌ به‌ نسبت‌ تعداددانش‌ آموزان‌ سال‌ پاياني‌ دوره‌ قبل تخصيص دهد.

تبصره‌ - براي‌ دانش‌ آموزاني‌ كه‌ رفت‌ وآمد روزانه‌ برايشان‌ مقدور نيست‌ مدارس‌ نمونه‌ بصورت‌شبانه‌روزي‌ اداره‌ خواهد شد.

ماده‌ 10- (حذف‌ شده‌است‌)[4][4]

ماده‌ 11- ادامه‌ تحصيل‌ دراين‌ مدارس‌ منوط به‌ فعاليت‌ مثبت‌ پرورشي‌ وآموزشي‌ دانش‌آموز است‌.

فصل‌ چهارم‌ - نحوه‌ فعاليت‌ مدارس‌ نمونه‌

ماده‌12- كيفيت‌ ونحوه‌ اجراي‌ فعاليتهاي‌ فوق‌ برنامه‌ آموزشي‌ وپرورشي‌ ونيز حدود
اختيارات ‌ستاد تربيتي‌ در اينگونه‌ مدارس‌ توسط وزارت‌ آموزش‌ وپرورش‌ تهيه و ابلاغ‌ خواهد شد.

ماده‌13- مدارس‌ نمونه‌ دووقته‌ بوده‌ وبصورت‌ صبح‌ وبعدازظهر اداره‌ خواهد شد .

ماده‌ 14- مخارج‌ وهزينه‌ هاي‌ مدارس‌ نمونه‌ ازمحل‌ بودجه‌ وزارت‌ آموزش‌ وپرورش‌ وخودياري‌ مردم‌ و اولياي‌ دانش‌ آموزان‌ (درحد بضاعت‌ آنان‌ ) تأمين‌ مي‌گردد.

ماده‌ 15- دستورالعملهاي‌ اجرايي‌ لازم‌، سازمان‌ اداري‌ مدارس‌ نمونه‌ ومقررات‌ مربوط به‌ شبانه‌روزي‌ توسط معاونتهاي‌ مربوط درحدود مقررات‌ تهيه‌ وپس‌ ازتأييد وزير به‌ ادارات‌ ذيربط ابلاغ‌ خواهد شد.

ماده‌ 16- اين‌ اساسنامه‌ هادرچهارفصل‌ وشانزده‌ ماده‌ وهفت‌ تبصره‌ در سيصد و هشتاد و دومين‌جلسه‌شوراي‌ عالي‌ آموزش‌ وپرورش‌ مورخ‌30/5/1365 به‌ تصويب‌ رسيد. صحيح‌ است‌، به‌مورداجراء گذارده‌ شود.

 

 

1- به استناد مصوبه چهارصدو پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ
24/6/1367 که طی شماره 4016/120 مورخ 30/6/67 ابلاغ شده است، شورا موافقت می نماید در مناطق مشروحه زیر که جزء مناطق محروم آموزشی کشور شناخته شده اند مدارس نمونه آموزشی تأسیس گردد.

یک-

الف: استانهای هرمزگان، لرستان، خوزستان، بوشهر،

ب: شهرستانهای فردوس، قائن، سبزوار، بیرجند، بندپی، ارسنجان، سلمان، مرند، آذرشهر، خمین، سیرجان، ملایرو شاهرود.

ج: مناطق 15 الی 20 تهران، نواحی و مناطق حومه اصفهان(ناحیه 4 و 5 و خمینی شهر، برخوار و ...)

دو- مدارس نمونه ای که در سایر مناطق تأسیس گردیده منحصراً از دانش آموزان مستعد و محروم طبق ماده 19 اساسنامه مدارس نمونه ثبت نام می نمایند.

همچنین به استناد مصوبه چهارصد و هشتادو هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 29/3/1368 که طی شماره 3601/120 مورخ 3/4/68 در مورد تعیین مناطق محروم آموزشی جهت تأسیس مدارس نمونه ابلاغ شده است،

الف- شورا موافقت می نماید استانهای ایلام، چهارمحال و بختیاری،کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و کردستان به بند الف رأی صادره در چهارصدو پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 24/6/1367 در مورد تعیین مناطق محروم آموزشی جهت تأسیس مدارس نمونه اضافه گردد.

ب- به معاونت امور آموزشی وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می شود از لیست مناطق محروم که به تصویب هیأت دولت رسیده مناطق محروم آموزشی را انتخاب و نسبت به تأسیس مدارس نمونه در آن مناطق اقدام نماید.

ج- چنانچه معاونت امور آموزشی خارج از لیست مناطق محروم مصوب هیأت دولت، مناطقی را از نظر آموزشی محروم تشخیص دهد مراتب را جهت بررسی و اتخاذ تصمیم با ذکر دلائل لازم به شورای عالی گزارش نماید.

1- به استناد مصوبه ششصدو پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ20/5/1379 که طی شماره 8/1077/120 مورخ 7/6/79 ابلاغ شده است: وظایف اعضای ستاد تربیتی به شورای مدرسه در آیین نامه اجرایی مدارس محول گردید.

1- به استناد مصوبه جلسه 512 شورای عالی مورخ 5/6/69 که طی شماره 8599/120 مورخ 27/6/69 ابلاغ شد ماده 8 به شرح فوق اصلاح گردید و ماده 10 نیز حذف شد. ضمناً برابر رأی جلسه 450 شورای عالی مورخ 12/3/67 که طی شماره 1083/120 مورخ 21/3/67 ابلاغ شده است.«پذیرش دانش آموزان جدید در پایه های دوم و سوم دوره راهنمایی تحصیلی و پایه های دوم و سوم و چهارم رشته های مختلف دوره متوسطه مدارس نمونه با شرایط مندرج در اساسنامه مدارس مذکور بلامانع است. در این حالت حداقل معدل کتبی سال قبل داوطلبین شرکت در امتحان ورودی در مدارس راهنمایی نمونه 16 و در دبیرستانهای نمونه 15 می باشد.»

2- به استناد مصوبه جلسه 512 شورای عالی مورخ 5/6/69 به شماره ابلاغی 8599/120 مورخ27/6/69 ماده 10 حذف شد.

[ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:29 ] [ فرزانگان ]
[ ]

جلسه شورای معاونین آموزش وپرورش شهرستان اسلام آباد غرب

حسن رجبی مدیر آموزش وپرورش شهرستان اسلام آباد غرب درجلسه شورای معاونین روز شنبه 15 آذر ماه ضمن تشریح عملکرد معاونین طی سه ماه اول سال تحصیلی جاری تاکید کرد ، ارتقاء کیفیت امورات آموزشي ، پرورشی و تربیت بدنی و تنظیم بایگانی و اسناد مدارس بر اساس نظارت مستمر معاونین اداره و مدیران مدارس اولويت های اجرايي آموزش وپرورش شهرستان اسلام آباد غرب است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:23 ] [ فرزانگان ]
[ ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد